praktikajuhendaja arvamus
0
praktikajuhendaja koolitusel arutati eneseanalüüsi teemadel
0
praktikaaruande koostamise protsessi seminari osaleja arvamus
0
Eneseanalüüs aitab kogemusest õppida. Eneseanalüüsi õnnestumiseks on oluline teha seda teadlikult ja seada selleks eesmärgid.
Praktikandi eneseanalüüsi eesmärk on leida vastus küsimusele,
kuidas ma saavutasin õpiväljundid.
Juhendaja eneseanalüüsi eesmärk on vastata küsimusele,
kuidas ma toetasin praktikanti õpiväljundite saavutamisel.
Oluline on mõtestada oma tegevusi ja kogemusi nii juhendaja kui praktikandina, luua seoseid varasemate teadmistega ning kogemustega, omandada uusi teadmisi ja oskusi. Igapäevane praktika on üheks professionaalse õppimise ja arengu allikaks.
Kuidas praktikajuhendaja saab toetada praktikanti praktikaaruande ja eneseanalüüsi koostamisel, et praktikant mõistaks, kuidas ta kogemusest õppis ja saavutas õpiväljundid.
Kuidas praktikant saab koostada sisuka praktikaaruande, mis sisaldab eneseanalüüsi.
Liigu hiirega kastile ja uuri, mida põnevat seal leidub.
Õppimine algab alati kogemusest. Kui pole kogemust, ei saa olla ka õppimist. Õppida on võimalik nii otsest kogemusest kui vahendatud kogemusest.
Järgmine etapp on olukorra peegeldamine ja analüüs, saadud kogemuse mõtestamine ja seoste otsimine. Mida tegin? Mis eesmärgil? Kuidas? Miks?
Mida õppisin sellest kogemusest? Mis läks hästi ja mida saan järgmine kord paremini teha.
Uute teadmiste ja arusaamade katsetamine ja proovimine.
1. Miks on eneseanalüüs vajalik?
2. Millised on erinevad eneseanalüüsi koostamise võimalused?
3. Mida ma praktika ajal tegin?
4. Mis eesmärgil?
5. Koos kellega ja millal?
6. Millise kogemuse ma sain?
7. Mida ma kogemusest õppisin?
8. Kuidas ma praktika õpiväljundid saavutasin või toetasin õpiväljundite saavutamist?
9. Milliseid teoreetilisi teadmisi, erialaseid ja üldisi oskusi sain rakendada praktika ajal?
10. Mida ma saan järgmisel korral paremini teha?
VIDEO: Sigrid Aruväli (SVEPKO projekti eneseanalüüsi koolitaja) arutleb, mis on eneseanalüüs praktikal ja milliseid küsimusi endalt küsida, et tulemuslikult õppimist toetavat eneseanalüüsi teha.
Eneseanalüüsi koostamiseks on praktikantidel, juhendajatel ja kõikidel praktikate osapooltel erinevaid võimalusi. Projekti “Sisejulgeoleku valdkonna praktikate koostöökultuuri arendamine“ /SVEPKO/ eneseanalüüsi koolitustel osalenud juhendajad soovitavad eneseanalüüsi koostamiseks kolme võimalust:
Sobib väga hästi praktikantidele praktikaaruande eneseanalüüsi koostamiseks.
Sobib väga hästi nii praktikandile kui ka juhendajale praktikakogemusest õppimiseks.
Sobib väga hästi nii praktikandile kui ka juhendajale praktikal toimunud sündmuse eneseanalüüsiks.
VIDEO: üks eneseanalüüsi tegemise võimalus on STARR meetod.
Näide: kuidas praktikandil on võimalik teha eneseanalüüsi praktikaaruandes.
Kirjeldage olukordi ja kogemusi (nt töö ja/või muu kogemus), mis on aidanud kaasa nimetatud õpiväljundi(te) omandamisele. Tooge välja konkreetsed tegevused, mis teie arvates õpiväljundi(te) saavutamist kõige paremini illustreerivad.
Tooge välja, mida te antud olukorras tegite ja milliseid lähenemisviise antud ülesande täitmisel kasutasite (tegevused, tehnikad, ettevalmistus jne)?
3. Hinnangu andmine: vastatakse küsimusele, mida oli selles kogemuses head ja halba. Hinnatakse või tehakse otsuseid saadud kogemuse kohta. Näiteks arutletakse, mida oli head selles kogemuses; mida oli halba selles kogemuses; mis läks hästi; mis ei läinud nii hästi.
4. Analüüsimine: vastatakse küsimusele, milline oli selle situatsiooni mõte? Tuuakse ideid väljastpoolt saadud kogemust, mis aitavad selle üle arutleda. Kogemus jagatakse osadeks ja analüüsitakse eraldi. Vaadeldakse olukorda mitmest aspektist. Analüüsitakse enda tugevusi ja nõrkusi, võimalusi jms. Näiteks analüüsitakse, mis ja miks läks hästi; mida ja miks tehti hästi; mida teised tegid hästi; miks läks halvasti; kuidas tehti või kuidas teised kaasa aitasid; mis aitas ja mis ei aidanud.
5. Järelduste tegemine: vastatakse küsimusele, mida veel saab teha. Kogemusest ja selle analüüsimisest tehakse nii üldiseid kui ka isiklikke järeldusi. Antakse ülevaade enda ja teiste inimeste käitumise panusest tegevuse tulemustele ning sellele, mida oleks saanud teha teistmoodi, nt arutletakse: alternatiivsete tegevuste ja lähenemiste üle; mida saaks teha teisiti (isegi kui kõik läks hästi); kas negatiivseid tegevusi saab vältida; kas positiivseid tegevusi saab teha efektiivsemaks; räägitakse järeldatud teadmistest, kuid mitte konkreetselt teadmise rakendamisest, kasutamisest.
6. Tegevusplaani koostamine – vastatakse küsimusele: kui see situatsioon toimub uuesti, mida ma teeksin? Arutletakse sama situatsiooni kordumise üle ja plaanitakse, mida siis tehakse – kas tegutsetakse teistmoodi või samamoodi. Näiteks: mida tuleb tulevikus teha, et suurendada tõenäosust saada sarnaseid positiivseid tulemusi või vähendada tõenäosust saada negatiivseid tulemusi; mida on vaja õppida; kuidas võiks seda õppida; räägitakse konkreetselt millegi rakendamisest, kasutamisest edaspidi/tulevikus.
Refereeritud allikast: Gibbs, G. (1988). Learning by Doing: A guide to teaching and learning methods. Birmingham: SCED.
1. samm: mis?
Kirjeldatakse detailselt kogemust, nt mis juhtus; mida sa nägid; mis oli sinu roll; kes olid kaasatud; mis teemadega tegeleti; millised olid sinu esmased ootused; mis oli selles kogemuses head, halba, üllatavat, väljakutset esitavat; millised olid eelteadmised jne.
2. samm: mis siis?
Kirjeldatakse, miks see kogemus oli oluline, tähenduslik, nt milliseid kriitilisi küsimusi see olukord tõstatas; milles võis olla sündmuse mõju erinevatele osapooltele; milliseid
emotsioone see tekitab; milliseid tulemuse, järeldusi see kaasa toob; mida õppisid enda, teiste kohta; mis võib mõjutada seda, kuidas sa seda olukorda vaatled jne.
Refereeritud allikast: Rolfe, G., Freshwater, D., Jasper, M. (2001) Critical reflection in nursing and the helping professions: a user’s
guide. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Kinnista oma teadmisi. Paremal asuvad märksõnad. Lohista märksõna õigesse lünkteksti kasti. Sul on võimalik kontrollida ja teada saada, kuidas meie arvates võiks lünkteksti täita.
Sigrid Aruväli eestvedamisel vahetasid SVEPKO projekti eneseanalüüsi koolitusel omavahel mõtteid ametite praktikajuhendajad. Sisekaitseakadeemia eestvedamisel toimusid 2 seminari “Praktikaaruande koostamise protsess”, mille tulemusel sõnastati praktikaaruande koostamise hea tava.
© Copyright 2022 |Sisekaitseakadeemia
“Sisejulgeoleku valdkonna erialade praktikasüsteem – ühine vaade tulevikku“, /SVEPS/, 01.03.2017-30.09.2018
„Sisejulgeoleku valdkonna erialade praktikad parimatelt praktikutelt“, /SVEPPP/, 04.02.2019–30.11.2020
“Sisejulgeoleku valdkonna praktikate koostöökultuuri arendamine“ /SVEPKO/, 05.04.2021–30.06.2022
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |